مقایسه حد ترخص در فقه شیعه وسنی
حد ترخص
آیا جواز قصر، منوط به رسیدن به حدّ مخصوصی است که حکم قصر از آن جا، آغاز و هنگام بازگشت در همان جا نیز تمام میشود و مسافر، از آن پس، مأمور به نماز تمام باشند، یا کسی که قصد سفر دارد، به استناد همین تصمیم، میتواند نماز قصر بخواند؟ از عطا و سلیمان بن موسی حکایت شده است: کسی قصد سفر دارد، آیا میتواند قبل از خروج از شهر نماز قصر بخواند؟ طا گفته است: مسافر هنگامی که از دیوار خانه اش گذشت، نمازش قصر میشود.
ابن منذر از حارث بن ابی ربیعه حکایت کرده است که: در آستانه سفر در حضور اسود بن یزید و تعدادی از اصحاب ابن مسعود، در منزل خویش نماز را قصر خواند.
فساد این قول واضح است و چنان که امام نووی نوشته، با اسم سفر سازگار نیست؛ چون کسی که در خانه خود نشسته و هنوز حرکتش را آغاز نکرده یا آغاز کرده و هنوز از شهر خارج نشده، مصداق نام مسافر نیست.
در مقابل این گروهاندک، همه فقهای مذاهب برای جواز قصر حدّی قائل شدهاند که خود بر چهار گروهاند:
۱. از مجاهد نقل شده: مسافر در صورتی که روز حرکت کند، تا شب نمیتواند نماز قصر بخواند و در صورتی که شب حرکت کند، تا روز باید نماز تمام بخواند.
این قول نیز صحیح نیست؛ چون طبق احادیث صحیح فراوانی، پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوالهوسلم) وقتی از مدینه خارج شد، در ذوالحلیفه، نماز قصر خواند.
۲. برخی از فقهای زیدی که گفتهاند: باید یک میل از شهر خود دور شود.
۳. قول سایر فقهای اهل سنت که معتقدند: مسافر وقتی از شهر خارج شود، میتواند یا باید نماز را قصر بخواند و لازم نیست که از شهر دور شود.
از قاضی ابوالطیب نقل شده: مسافر وقتی از شهر خارج شد، میتواند نماز را قصر بخواند، اگرچه پشتش به دیوار شهر چسبیده باشد.
این قول از شافعی، اوزاعی، اسحق، مالک، ابوحنیفه و احمد قل شده است. از جمله کسانی که به این قول تصریح کردهاند، میتوان نووی در مجموع و روضه [ مقدسی در شرح کبیر، [پپقدوری در الکتاب، [۲۳۶]غنیمی در لباب، عبدالجلیل مرغنیانی در هدایه، [۲۳۸]سمرقندی در تحفه، ابن عبدالبر در کافی، رافی در ذخیره، [و غریانی در مدونه پپپ را نام برد.
گفتنی است که در چگونگی خروج از شهر در حالات و اشکال مختلف بلاد، در کتب مفصل فقهی، فروع و تفاصیل فراوانی نگاشته شده است.
۴. قول فقهای امامیه که معتقدند: تا دیوارهای شهر از نظر و اذان شهر از شنوایی مسافر مخفی نشود، حق ندارد نماز را قصر بخواند.